tisdag 29 januari 2008

Sånger om Jesus

Det är verkligen inte ofta det händer längre. Att jag blir så fullständigt golvad av ett nytt band. Det mesta låter som sånt som redan golvade en för tjugo år sedan. Jag vet, det låter gammalt. Men det inte bara låter gammalt. Det är det, och vem är jag att låtsas vara tjugofem år yngre än jag är?
Men så händer det. Och jag blir 19 igen. Jag tror det var "bob hunds – Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem men det gör jag, tror jag" senast.
Och nu? De heter Pascal, skivan heter Galgberget och är så fullständigt briljant att jag vet inte vad. Vill man veta mer om bandet finns det en intervju här.
Så slamrigt och larmig och skitigt och korkat på ett snyggt och smart sätt. Med underbara texter som inte liknar några andra, faktiskt. Och hur ofta hyänder det att man hör texter som inte liknar andra texter? En text som startar ”I en bowlinghall i Malmö spårar du ur..." är ju (även om alla kanske inte kan relatera till den lika väl som jag kan) helt underbar. Och "Min enda vän", med raderna "min enda vän är Evis, ingen annan förtjänar mig" och så låten som föranleder detta inläggs rubrik och inspiration: "Kom ner":
"Kom ner från korset!
Du har hängt där i 2000 år
Ditt deprimerande ansikte förföljer mig
Det räcker nu
Kom ner.
Kom ner och bjud mig på en öl."

För så är det, ska Jesus omvärderas och nytolkas ska han göra det till musik.
Här är mina några av mina favoritlåtar om och med Jesus (tyvärr inte av) eller där han helt enkelt bara figurerar:
Pascal – Kom ner
Soundgarden – Jesus Christ Pose
Tom Waits – Chocolate Jesus
Dom Dummaste – Jesus hade skägg
Stry – Jesus eller Djävulen
Cortex – Jesus i betong
Brända Barn – Jesus för en dag
Judee Sill – Jesus was a crossmaker
The Kristet Utseende – Jesus Jugend
Kinky Friedman – They don’t make jews like Jesus anymore
Billy Bragg & Wilco – Christ for President
Ministry – Jesus built my hotrod
Anita Lane – Jesus Almost got me

Det är klart att det finns tusentals andra... ett litet axplock av mina favoriter. Sök upp och njut! Har du andra? Tipsa mig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Cat Rapes Dog - Speeding Jesus

Anders Branderud sa...

Men sångerna beskriver ju inte den historiska personen Ribi Yehoshua från Nasaret. Det är inte hedervärt att göra låtar som är misrepresentation.

Mer att läsa finns här: www.netzarim.co.il

mvh Anders Branderud